Jak przygotować akumulator do zimy ?


Gdy zima się zbliża warto pomyśleć o naszym ukochanym aucie, aby było sprawne i nie odmówiło nam posłuszeństwa w zimowy ranek. Najważniejszą rzeczą jest akumulator, to od tego urządzenia głownie zależy czy nasze auto odpali czy nie. Trzeba się zatroszczyć o to urządzenie, gdyż najlepiej nawet utrzymany akumulator już w temperaturze 0 st. C traci jedną piątą swojej pojemności. Przy większym mrozie w niesprawnym akumulatorze może się okazać, ze nie ma w nim dostatecznie dużo prądu, aby mógł odpalić nasze auto. Aby uniknąć przykrych niespodzianek należy zadbać o parę rzeczy:

Alternator i regulator napięcia
W czasie jazdy prąd do samochodowych urządzeń elektrycznych jest wytwarzany przez alternator, prawidłowe napięcie ładowania jest to zakres napięcia między 13.8 V - 14.5 V. Gdy napięcie spadnie poniżej wartość 13.8 V, nasz akumulator będzie nie doładowywany co w następstwie będzie skutkowało problemem z odpalaniem. Napięcie powyżej 14.5 V może uszkodzić nasz akumulator a nawet spowodować wybuch, w wyniku nagromadzenia się gazów. W przypadku wykrycia złego napięcia ładowania należny się udać do warsztatu aby usuną usterkę.

Pobór prądu
Wszystkie urządzenia zamontowane w naszym aucie czerpią prąd, zdarza się jednak ze maja "nieco" większe zapotrzebowanie na prąd niż powinny, skutkuje to zwiększonym ubywaniem prądu w czasie postoju co w powiązaniu z mało użytkowanym autem, może doprowadzić do rozładowania baterii i problemów z odpaleniem auta. Dopuszczalny pobór prądu w aucie wynosi 0.02 A, jeżeli wykryjemy pobór większy należy się udać do warsztatu aby usunąć usterkę.

Czystość biegunów i zacisków 
Zabrudzenie biegunów oraz zacisków może być powodem złego przepływu prądu, a co za tym idzie trudności z odpaleniem auta, dlatego też sprawdzamy ich czystość. W przypadku zabrudzenia czyścimy bieguny akumulatora oraz zaciski na przewodach, pamiętając o tym, aby najpierw odłączyć akumulator. Aby zabezpieczyć je przed kolejnym zabrudzeniem, należy je nasmarować wazeliną techniczną. Dodatkowo zwiększa ona zdolność przewodzenia prądu. Zaciski powinny być przykręcone całym swoim obwodem, mocno, lecz nie za mocno - grozi to bowiem uszkodzeniem tych elementów.

Sprawdzamy poziom elektrolitu
Odkręcając korki w naszym akumulatorze można sprawdzić, czy elektrolit zakrywa płyty w akumulatorze. Niedobór elektrolitu uzupełniamy wodą destylowaną. Takich zabiegów nie wymagają akumulatory bezobsługowe.

Doładowanie naszego akumulatora
Jeśli nasz pojazd jest użytkowany w ruchu miejskim zalecane jest doładowanie naszego akumulatora, przynajmniej dwa razy w roku. Ponieważ w mieście auto pokonuje stosunkowo krótkie trasy nasz akumulator nie naładuje się w pełni. 

(źródło: http://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/