Problemy podczas eksploatacji

Przeładowanie

System ładowania akumulatora w nowoczesnych samochodach umożliwia doładowanie małym prądem, gdy akumulator jest naładowany. W przypadku uszkodzenia obwodu alternatora, akumulator będzie ładowany dużym prądem przez cały czas, gdy samochód pracuje. Przepływ dużego prądu spowoduje szybką utratę wody w akumulatorze, zniszczy charakterystyki bezobsługowe oraz zredukuje czas eksploatacji akumulatora poprzez uszkodzenie dodatnich kratek.

Ciemnobrązowy/czarny kolor na spodzie korków odgazowania jest wyraźnym sygnałem przeładowania akumulatora.

Jeżeli napięcie z alternatora przekracza 14,8 V (pojazdy bez funkcji stop/start) w normalnym zakresie temperatur, jest to na ogół symptom uszkodzenia układu ładowania. Uszkodzenie diody wspólnej w prostowniku spowoduje, że napięcie ładowania będzie wynosić około 16 V na akumulatorze. Należy natychmiast naprawić alternator, aby zapobiec uszkodzeniu akumulatora.

Uwaga! W najnowszych pojazdach z funkcją stop/start i odzyskiem energii przy hamowaniu napięcie ładowania jest wyższe (15,2 V), aby zmaksymalizować skuteczność ładowania i zredukować okresy obciążania alternatora.

Głębokie rozładowania

Współczesne układy ładowania utrzymują akumulator w stanie wysokiego naładowania podczas pracy w większości warunków eksploatacyjnych. Jednakże akumulator może zostać rozładowany w nienormalnych warunkach lub jeśli samochód pozostawi się w np. z włączonymi światłami. Współczesne samochody podczas parkowania zawsze pobierają prąd z akumulatora przez zainstalowane urządzenie takie jak: komputer pokładowy, alarm, zegar, etc., co prowadzi do rozładowania akumulatora. W zależności od rodzaju pojazdu może to zająć tygodnie lub miesiące.

Akumulatory samochodowe są zaprojektowane na określoną liczbę cykli ładowania/rozładowania, lecz nie są zaprojektowane do zastosowań, w których ciągle występuje głębokie rozładowanie i ładowanie. Do tego typu zastosowań zaprojektowane są akumulatory z serii Leisure, które mają specjalną konstrukcję umożliwiającą ciągłe głębokie rozładowania.

Ciągłe głębokie rozładowywanie akumulatora samochodowego spowoduje jego uszkodzenie, ponieważ masa aktywna z płyty dodatniej będzie stopniowo odpadać na dno akumulatora redukując zdolność płyt do magazynowania energii.

Duża ilość małych czarnych/brązowych cząsteczek w elektrolicie
wskazuje, że akumulator poddawany jest głębokim rozładowniom.

Zasiarczenie

Zasiarczanie jest normalnym elementem pracy akumulatora i występuje zawsze, kiedy akumulator jest rozładowywany. Podczas ładowania akumulatora siarczek ołowiu z powrotem przemienia się w masę aktywną.

Jeśli akumulator pozostawiony jest przez jakiś okres czasu, siarczki powoli przybierają formę, która nie może z powrotem przemienić się w masę aktywną podczas ładowania. Czyli, po naładowaniu, akumulator nie osiągnie swoich pierwotnych parametrów. Jeżeli zasiarczenie osiągnie wysoki stopień, samochodu nie będzie można uruchomić. Opisane zjawisko nazywa się ogólnie zasiarczeniem.

Niedoładowanie

Niedoładowanie występuje, gdy akumulator nie otrzyma wystarczającego ładunku, aby powrócić do stanu pełnego naładowania. Również to zjawisko będzie przyczyną powolnego zasiarczania. Zjawisko to występuje, gdy samochód jest używany rzadko, do krótkich przejazdów lub podczas jazdy po mieście. Niedoładowanie wystąpi również, gdy napięcie ładowania z alternatora zawiera się w zakresie od 13,6 do 13,8 V.

(źródło: http://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/